i dag vil jeg prøve at få fat i ATP og afkræve et svar på hvor stort et milliardbeløb det er som de har investeret af indbyggere i Danmarks penge i våbenfabrikken Terma Det er et et sifr milliardbeløb fordelt på en egenkapital investering og en lånefond som er sådan i Grænselandet mellem offentlige Midler statsbudget fordi det er afkrævet det er tvungen betaling som B trukket sammen med vores skat at de bare frit kan investere uden endda at fortælle os Hvor stort et beløb Det er øhm Tænk på at alle offentlige budgetter skal lægges frem og så
at vi har ATP med et budget på 800 milliarder kroner som åbenbart ikke Mener De behøver at fortælle os Hvor stort et milliardbeløb det er som De giver til en våbenfabrik som lige nu sender våbendele der er med til at dræbe børn og civil øhm Så hvis vi går ind åbner deres kontaktside se om vi kan få fat på nogen så vil der være en pressekontakt og en kundeservice vi prøver både pressekontakten og så ser vi at der også er et generelt nummer øhm Lad os se pressekontakten der vil højest sandsynlig kun være emails Jeg
tænkte nok Ja lad os se om vi alligevel kan finde et telefonnummer herinde der var sørme nogle telefonnummer øh presse for administrations forretning Okay presse teamet presseansvarlig vi prøver at ringe til hamam ikke jeg har Jørgen du taler med Christian lindhard Jeg er journalist arbejder selvstændig øhm Jeg har et par spørgsmål som du måske kan hjælpe mig med at svare på Ja måske Yes Skyd læ løs godt Ja Jamen jeg har været inde og læste lidt om atps investering i Terma Ja Øh Og kan kun finde mig frem til at det er et et cifret
milliard beløb som er blevet investeret Ja Øh Kan du Rø for mig hvor stort Det milliardbeløb er øh Nej det kan jeg ikke Det kan jeg desværre ikke eller det kan jeg Jeg ved det ikke det simpelthen fordi jeg ikke ved det men jeg ved at det ikke er ø 9 milliarder øh så meget ved kan jeg huske FR engang det BL så det er ikke okay så det er tættere på en milliard end ni milliarder Ja det tror jeg godt præcis Okay Så kom vi lidt nærmere men ja er det noget Er det noget
jeg kan søge en AG indsigt i eller er der nogle andre som jeg kan jeg tror det ikke Jeg tror det ikke øh hvad hedder det Altså det kan Det tror jeg ikke du kan Fordi det er sådan noget Det ligger inde i investeringsforening øh så det er sådan noget med værdisætning af virksomheden hvis du får et eller andet procenttal på vi ejer og du så får Øh det som vi har købt for så kan du så har du ligesom øh ejendomsværdien på den investering på en eller anden måde ikke okay så må gå ind
og regne på det selv Ja jaen og det gider det det bliver aldrig præcist jo fordi du kan ikke Du kommer ikke til at kunne få altså Så du kan ikke få Du får ikke Agen kan du godt lave men du får ikke den er undtaget forlår så kan man sige fordi det er en del af vores sådan investerings øh forretning okay godt nok Kan du gøre mig klogere på egentlig fordi det det er også fordi jeg ikke ved så meget om ATP Altså i forhold til jeg ser det lidt som sådan en øhm Et
sted mellem en offentlig institution og så en privat pensionsfond fordi vi er jo alle sammen tvunget til at betale til det Så på den måde ser jeg det lidt som om at budgetter og investeringer burde blive lagt frem ligesom statsbudget fordi det er noget vi er tvunget til at betale til på vores lønsedler Hvordan sådan identificerer i jer selv som en institution der står midt imellem det private og det offentlige Jen Vi er jo så både heldige og uheldige ikke at vi har øh en helt klar atp- lov som vi det er den Vi arbejder
e Øh det er den der der styrer fuldstændig hvad vi skal Og vi kan øh hvad det er for et mandat vi har og sådan noget okay øh så den øh ja den tror jeg V stak med ind til Super det ligesom er den Ja så den kan du i hvert fald finde et eller andet sted og så så Du er velkommen til lige at vende tilbage hvis der er yderligere spørgsmål Men det er jo ligesom den Vi arbejder frem efter Og det er jo netop fordi at vi er en særlig Altså vi sat i
verden for at generere afkast til pensionisterne øh først og fremmest ikke Ja og så som vi har sagt nogle gange så når det så kan gå hånd i hånd med investeringer i bæredygtige virksomheder eller investeringer i danske virksomheder eller investeringer i øh gr omstilling eller hvad det nu kunne være ikke så Så er vi selvfølgelig rigtig glade for det man først og fremmest så er vi sat i verden for at generere så godt et afkast til til pensionister som Okay øh men kan du se det Det er jo interessant fordi I det i den eneste
pensionsfond som står tvungen på vores lønsedler så derfor kan man være interesseret i hvad de investeringer så går i når det ikke er et frit valg at melde sig ind Ja men samtidig så skal vi jo også operere på markedsvilkår øh altså samtidig skal vi jo Skal vi jo investere og generere afkast sammen med en masse som ikke er om hvad hedder det Det er også derfor der er tror jeg Nu spørger du en helt almindelige pressemand ikke som måske heller ikke har den dybe Hvad hedder det sådan indsigt i investerings forretningen men men Men
hvad hedder det altså Vi skal jo være i et marked hvor vi hvor vi omgivet af en masse kommercielle aktører og derfor kan vi jo ikke Altså jeg med på Jeg er med på din ide om at det der skal være fuld transparens men hvis vi gør det så stiller vi i sidste ende pensionisterne rigtig dårligt i forhold til at kunne generere et afkast til dem og det er det vi sat i verden for Okay men så I har Kan du se dobbeltheden i at at det skal både men i i de eneste som som
vi er tvunget til at betale til så så på en måde så det jeg hørte dig sige det er at I er villige til at mørklægge dele af jeres investeringer for at sikre afkastet til pensionister det er jeg ikke jeg nu nu Nej det nu du begynder allerede at bruge nogle ord som Trigger mig ikke altså så det nu så tror s ikke jeg kan hjælp dig mere men hvordan forstår du mørklægge så hvis det ikke er at lægge investeringer fuldt frem Jamen det er at gøre lige præcis som man er nødt til at gøre
for at være en en pensionsvilkår en pensionsvilkår man ville kunne melde sig frit ind og ud af Men det kan man jo ikke med ATP Nej men samtidig så er vi så også den eneste der har vores egen lov Nå jo men men den lov altså alt der bliver vedtaget ved lov skal jo lægges øh frem ligesom statsbudgettet skal lægges frem så derfor når det hører ind under politisk lovgivning så burde det jo også blive lagt frem når i har jeres egen lov Det er der heller ikke nogle andre pensionsfonde der har m men så
tror men så skal det er jo ikke mig Du skal spørge om det så så skal du jo spørge nogle af dem der har vedtaget hvad det er vi hvad det er vi er underlagt og hvad det er vi ikke er underlagt om det er rigtigt eller Ja altså for man kan sige hvis hvis det er investeringer som i store i det store hele at de fleste er enig i og og som gør noget godt for en ligesom vi betaler SK og og håber og stoler på at vi så stemmer nogen ind som kan varetage
vores interesser øh så kan man sige så er det måske fint nok men men nu er anledningen til at også Spørg at at der så bliver investeret et ukendt milliardbeløb i en våbenfabrik på et tidspunkt hvor dele af de våben bliver sporet til et folkemord som primært rammer fem til ni-årige børn men men nu nu altså altså meget bekendt laver de jo de ved du hvad det er sådan en diskussion som jeg faktisk ikke rigtig synes jeg har lyst til at gå ind fordi det er jo sådan altså vi vi investerer ikke i noget som
helst som er konventions stridt vi investerer ikke noget som er ulovligt Er det ikke imod børnekonventionen at fem til ni-årige mister deres liv jamen men er det er det er det J men jeg kan godt høre hvor den her diskussion er ved at bevæge sig hen Det der SK der skal man måske bare have fladet den fra start Altså hvis det Jeg kan jo ikke tage diskussion med dig om hvorvidt øh hvad hedder det ter man gør det ene eller andet altså altså Jo jo men når I når I tager tvungen betaling og investerer de
penge videre i en våbenfabrik som så fremstiller våben som er med til at dræbe børn så synes jeg det er i den danske befolknings interesse at deres penge går til det Ja men hvad er det for et våben det her f35 flydele som er blevet sporet brugt i angreb af den israelske Hær på den palæstinensiske civilbefolkning det er dokumenteret af information Nå af information det er dokum så selv hvis man ikke var sikker på det så ville der være en risiko for at det ville kunne koste børns liv med den investering så det er derfor
jeg tænker lige pludselig når det er den brede befolkning som skal betale til det her så bliver det en ret kontroversiel investering Især når vi ikke engang må få at vide hvor stort Det milliardbeløb er fordi men hvad hvad Hvad betyder Hvad betyder milliardbeløb Det betyder Hvor mange våben der kan blive fremstillet Det har ikke noget med milliardbeløb at gøre eller millionbeløb hvis en våbenfabrik får en eller ni milliarder det afgør da Hvor mange våben de kan fremstille men hvor stor en del hvad hvad Hvor stor hvor stor en del af virksomheden leveret til til
et eller andet øh til en eller anden Hvad hedder det producent Hvor stor en del g leverer til noget andet men hvis det ikke er vigtigt hvis jeres milliardbeløb ikke gør en forskel Hvorfor så overhovedet at investere det hvis det er lige meget om det er en eller ni milliarder hvis det ikke gør nogen forskel Jamen vi inv vi investerer det som giver god mening For os i forhold til at kunne Hvad hedder det Øh ja så kan du læse den pressemeddelelse Som du sikkert sidder med ikke Altså i forhold til at kunne generere et
godt afkast i en virksomhed så det jeg hører det er at I er villig til at generere et godt afkast for jeres medlemmer også hvis det indebærer at børn bliver dræbt med jeres investeringer Nej du hører mig ikke sige det der du hører mig ikke sige det der hvad Hvad hører jeg dig så sige Jamen du hører mig ikke sige noget altså du hører mig seriøst ikke sige noget også fordi det er utryk i den her situation du har bragt mig i her hvilken situation har jeg bragt dig i Er det ikke bare et interview
Jeg spørger bare til en investering Ja jeg er en journalist der spørger dig til jeres pressemeddelelse Nu stopper det du du ringer ikke op og spørger stille og roligt om hvad hedder det nogle informationer og så bagefter siger til mig det et interview Jeg ringer til dig som journalist og stiller spørgsmål til jeres investering du stiller du ringer ikke op og ikke siger at det er et interview og så bare kører videre med at stille mig mange spørgsmål Altså jeg jeg s mange ting jeg har jo ikke sat mig 100% ind i det Den spørger
til Jeg har ikke haft en Jordis chance for det har den danske indbyggere en Jordis chance for at vide hvor mange af deres penge der går til at fremstille våben der blev sendt til Israel med rigtig mange forskellige ting Det er simpelthen ikke fair at du ringer op og så laver interview on the fly på den her måde Det kan ikke er er det fair at at alle danske indbyggere tvungne betaling kan investeres i en våbenfabrik og vi ikke får at vide hvor stort det beløb er Jeg har slet ikke lyst til at gå ind
i det der Jeg har slet ikke haft nogen chance Jeg har slet ikke noget mandat til at svare på de spørgsmål du stiller mig Jeg har bare ringet til den presseansvarlige for ATP som så som så som så nu er med i et interview fordi du har sagt nu her hvad nogle minutter inde i snakken at det er et interview Jeg ringer til dig som journalist og stiller dig spørgsmål til jeres investering Det forstår jeg ingenting af det her Jeg forstår intet af det her sådan hvad hedder det den her måde at ikke K på
det må jeg SK sige Kan du forstå at når alle danskere skal tvinges til at betale et beløb hver måned og et del af det beløb bliver investeret i en våbenfabrik hvor de ansvarlige for de våben der bliver sendt afsted lige nu har en restordre en internationale restordre ude på sig og de våben er blevet sporet i i Angreb der er blevet gået på civile som Amnesty kalder et folkemord som flere andre som FN kalder et folkemord Kan du forstå at danskerne har brug for at vide hvor mange af deres penge som går til det
Hvad var spørgsmålet Jeg kan godt gentage det Amnesty har fremlagt en lang rapport som kalder det et folkemord Det har FN også der er en arrestor derude på både Netanyahu og Galant som er ansvarlige for de våben som bliver sendt til dem Blandt andet at t fma som i har investeret et milliardbeløb i det er en tvungen betaling som alle danske indbyggere er tvunget til at betale hver måned Kan du forstå at de har behov for og krav på at vide hvor stort det beløb er Øhm og ja altså Se Jamen jeg kan forstå at
de har krav på at vide hvor stort et beløb I sender afsted til en våbenfabrik som sender våben afsted til en stat som der lige nu Er rord der ude på og som udfører hvad der er store anerkendte internationale organisationer bliver kaldt et folkemord hvor fem til ni-årige er de er de hårdest øh og mest hyppigst dræbte øhm det der du du f alle mulige ting ind spørgsmål jeg bliver sgu ket lidt af på det siger nok mere om mig end vi gør Vi betaler til ATP atb betaler til Terme Terma sender våben til Israel
Israel bruger dem til at dræbe primært fem til ni-årige børn men sender det er kæden thas sender våben til Israel i investerer i Israel med penge Vi betaler til ATP Det er en meget simpel ligne invester Terma i Israel nu Terma sender våben til Israel ter Terma sender våben til Israel f35 flydele så Terma de producerer våben siger du Terma producerer våben som bliver sendt til Israel og brugt hvordan Hvordan definerer du Hvordan definerer du så det definerer jeg som militærfly som bomber som geværer hvad end du vil kalde våben de producerer dele af f35
fly som er blevet sporet brugt ved angreb på civilbefolkning i Palæstina den producerer Terma i Lystrup i Aarhus som i har investeret et ukendt milliardbeløb i Okay det er helt det er helt øh ja Jamen hvad hedder det altså jeg tilbage til det spørgsmål du stillede mig om jeg kan forstå at at at der er nogen der har krav på noget Ja fordi lige pludselig bliver det kontroversielt når det ikke bare er til grøn investering eller til afkast til pensions medlemmer lige pludselig bliver det kontroversielt når de penge fra ATP også kan blive sådan videre
til en våbenfabrik Nej men så er der så noget helt grundlæggende du lige skal forstå fordi den her investering har vi ikke offentliggjort noget som helst på i forhold til hvad vi giver og hvad vi får fordi at det gør vi ikke i den her investering ligesom vi ikke gør det andre investeringer men den her investering den her investering er en del af en stat som lige nu koster små børns liv civile menneskers liv Der er en arrestordre International arrestor Danmark har selv vores regering som ATP hører under som har skrevet den lovgivning i arbejder
under har anerkendt at de vil anholde Netanyahu og jo of Galant Hvis De sætter fod i Danmark for de skal anerkende den internationale arrestordre og Samtidig går dele af de offentlige Midler gennem ATP så til Terma som sender våben til de samme to personer som der er en international arr ord Derude på fordi de bruger de våben primært til at angribe civile og børn og journalister så lige nu sender vi penge til nogen altså det er ikke så tit man hører om nogen der er en international arrest ord der ude på det er meget få
mennesker i verden så Jeg tænker det er relevant for ATP at vide at I investerer dele af Danskernes penge i en våbenfabrik som sender våben til to personer som der er en international arrestordre på fordi de bruger de våben til at dræbe børn sig jeg som helt almindelig pressemand så det tror jeg måske Jeg vil gerne tale med en der der er mere relevant hvis det er hvis du har et forslag og og det skal jeg nok til Prøv at se om jeg kan undersøge når jeg sådan har en eller anden fornemmelse af hvad det
er hvad det er du gerne vil stille af spørgsmål og hvad det er du gerne vil bringe det i for et medie som journalist og HV hvordan det ligesom skal bruges det her Ja Jamen det vil være de samme spørgsmål Det vil være Hvor stort er milliardbeløb øhm hvordan passer det når I siger I hører under en lovgivning hører I så også under international lov Hvordan fungerer det at sende penge til nogen som der er en international rord der ude på øh og at de penge som skal give afkast til drab på børn men men
inden du hvad hedder det inden du læe dem alle sammen for jeg Jeg har ikke lige noget at skrive n her kan så vil jeg gerne bede dig ligesom jeg bede alle mulige andre om at lige smide mig på den med for så har jeg lidt større chance for at at at få den rigtigt med videre ikke så jeg ikke løber med med halve P her Det kan du tro Ja super godt Er der nogen du specifikt tænker jeg skal kontakte eller vil du have spørgsmålene først og så Så kan vi sætte det op Jeg
prøver at se om jeg kan sætte op hvad hvad der er mulighed at sætte op Det skal jeg nok prøve at sætte den n super til et helt almindeligt interview Det skal jeg nok prøve at se om jeg kan sætte op ikke godt nok Og hvad hvad du sag Jeg fik navnet fat i dit navn Det var Christian Christian lindhard Ja jeg selvstændig journalist øh freelance journalist øh Jamen har skrevet fra forskellige medier har tidligere arbejdet i DR og lige nu har jeg min egen platform som hedder kollektiv øhm Okay så vi f se enten
bliver det bare lagt ud der eller til et hvilket som helst andet medie som nu vil være interesseret i at bringe det Ja okay Al Yes men lad os prøve at se hvad der kan lade sig gøre Christian Send endelig så Så må vi lige tage super tak for det Det g Hej